Vous êtes ici : Accueil > Actualités du lycée > Christelle Exare, professeur d’anglais au Lycée Senghor, docteur en (...)
Publié : 6 février

Christelle Exare, professeur d’anglais au Lycée Senghor, docteur en linguistique et phonétique générales

8 votes

Mardi 31 janvier 2017, Madame Christelle Exare, professeur agrégé d’anglais au Lycée Senghor d’Evreux, a soutenu sa thèse en sciences du langage, à la Maison de la recherche de l’Université Paris 3. Le sujet de cette recherche est le suivant : Les aspirations intrusives dans l’anglais des apprenants francophones.

A l’issue de la soutenance, Madame Exare a été félicitée par le jury, qui lui a accordé le titre de docteur en linguistique et phonétique générales.

La thèse a été dirigée par Mesdames Jacqueline Vaissière et Barbara Kühnert (Laboratoire de Phonétique et Phonologie, CNRS- UMR7018) : http://lpp.in2p3.fr/

Le jury était composé de Monsieur Ballier, de Madame Herry-Bénit, de Monsieur Hirst, de Madame Kühnert, de Monsieur Sock et de Madame Vaissière.

Madame Exare tient à remercier la direction du Lycée Senghor ainsi que les élèves qui ont participé à ses expériences.

La thèse sera bientôt disponible à l’adresse suivante : http://www.theses.fr/s33686

This dissertation describes some salient, yet variable, intrusive tokens of aspiration, often represented by /h/ or [h], in French learners’ L2 English productions (e.g. : I hate pasta instead of I ate pasta). The phoneme /h/ is weak in Indo-European languages. Historically, the consonant has undergone progressive lenition and exhibits strong intralinguistic and extralinguistic —diachronic, dialectal and stylistic— variation. The glottal fricative /h/ at English word onsets is characterised by i) an open glottis and ii) the supraglottal configuration of the following vowel. In the present study, the onsets of English words are analysed in three types of data : i) a text read by 8 native English speakers and 10 French learners of English, ii) spontaneous speech elicited from 25 French learners and iii) a perception test taken by 30 French-speaking students. The frequency of intrusive tokens of aspiration at L2 English word onsets shows high inter- and intra-speaker variability. Importantly, however, they only surface i) in strict initial position or ii) after a vocalic sound. A pause, some glottalisation or some aspiration are three processes that contribute to increasing the time span between two vowels in a hiatus context. Glottalisation and aspiration both correspond to glottal tension. Illicit tokens of aspiration can be considered as occurrences of hypercorrection, which may result from : i) incomplete assimilation of the English [ʔ] [h] contrast, ii) optional phonological repair of *#V, iii) a glottal constriction gesture that fails to reach its target (i.e. inchoative glottalisation) and an intrusive gesture of glottal opening. Phonetic corrective feedback in L2 learning is proposed. It aims at raising the learner’s awareness of i) glottal control for aspiration, glottalisation, and continuous modal voicing across word boundaries and ii) some syllabic specificities of French and English that make word boundaries potential stumbling blocks in French learners’ L2 English.